2

Legume deosebite, pe care le asteptam indeosebi toamna pentru a face vestita zacusca de care ne bucuram pe parcursul iernii, vinetele reprezinta intotdeauna o alegere inteligenta pentru o dieta corecta, caci are proprietati remarcabile si prea putin cunoscute.

In prevenirea cancerului se claseaza pe locul doi (dupa varza); studiile cercetatorilor japonezi au aratat ca in acest sens, continutul bogat de antioxidanti este cel raspunzator de scaderea incidentei cancerului in populatie ;

Efectul sau antiinflamator: folosirea frunzelelor de vinete este indicata pentru calmarea arsurilor de soare, a hemoroizilor si chiar a abceselor;
In zilele toride de vara, vinetele ajuta la hidratarea organismului prin continutul foarte mare de apa: cam 95 %;
Continutul mare de apa le face utile si in procesul de detoxifiere a organismului (fiind si un aliment diuretic);
vineteIdeal in dietele de armonizare corporala caci, vinetele contin multa apa si fibre, dar foarte putine calorii, ceea ce echilibreaza atat foamea cat si setea, fara a ingrasa; vinetele nu au o densitate energetica prea mare, si datorita acestei calitati ele previn supraponderalitatea si obezitatea;
Nasunin: un fitonutrient remarcabil in protectia celulelor creierului. Nasuninul, aflat in coaja vinetelor, este un puternic antioxidant care protejeaza membrana celulara prin anihilarea radicalilor liberi. S-a dovedit ca nasuninul protejeaza lipidele membranei celulelor creierului.
Sucul vinetelor este foarte bun pentru curatarea ficatului si a pancreasului, pentru prevenirea cancerului şi pentru incetinirea procesului de imbatranire prematura;

A fost cultivata in tarile din Asia de sud si de est inca din preistorie, dar se pare ca a fost cunoscuta de catre lumea occidentala acum nu mai mult de aproximativ 1500 de ani.
Majoritatea numelor folosite pentru aceasta planta, deriva din limba sanscrita: „vatinganah”;
Numeroasele denumiri arabe și nord-americane penru ea, și lipsa de nume grecești și romane antice, arata ca a fost transportata prin Marea Mediterană de către arabi la începutul Evului Mediu.

Ce este vanata?

Cunoscuta ca patlageaua vanata, aceasta planta este o specie a genului Solanum, originara din India de sud și Sri Lanka Din aceasta familie mai fac parte si rosiile, ardeii, cartofii, tutunul si alte plante foarte toxice (ex: matraguna).
Vanata (sau patlageaua vanata) este de fapt o planta anuala, avand un fruct foarte carnos, cu un diametrul de 3 cm la plantele salbatice (și mult mai mari la cele cultivate), care conține numeroase semințe mici și moi.

Recomandari practice pentru folosirea corecta si dietetica

Este cel mai indicat sa fie coapte sau la gratar sau sub forma de salata.
Sa nu fie consumate prajite (prajirea lor distruge prea multe substante nutritive pe care vinetele le contin, devenind cancerigene si generand in schimb substante toxice), cu mult ulei sau sub formă de salata cu sos de maioneza.
In general, este bine de stiut ca vinetele au capacitatea de a absorbi o mare cantitate de grasime, astfel ca vinetele coapte formeaza o emulsie prin incorporarea treptata a grasimii in pasta de vinete.
Este bine ca vinetele (fie crude, fie cele coapte pentru salata) sa fie sarate usor, apoi lasate in repaus pentru a stimula scurgerea lichidului amarui pe care il contin si pentru a absorbi mai putin ulei.
Vinetele pregatite pane sau pe gratar (sau in orice preparat care permite) este bine sa fie lasate cu coaja cu tot spre a fi pastrat nasuninul, antioxidantul puternic continut.
Salata de vinete va iesi mai buna si mai sanatoasa daca vinetele se coc in cuptor in loc de gratar sau plita.
Vinetele congelate isi schimba din gust si textura.
Este indicat sa se aleaga vinetele ajunse la maturitate, intrucat vinetele tinere ( adica acelea care sunt mai tari) au potential toxic mai mare datorita continutului mai mare in solanina.
Pentru a reduce toxicitatea, este bine sa fie lasate la inmuiat cateva ore in apa sarata.
Nu se consuma vinetele crude.
Vinetele se digera mai usor daca sunt trecute prin albus de ou inainte de preparare.
Sunt mai bune vinetele mici, cele mari au seminte mai mari si pot fi amare
Vinetele nu trebuie lasate la temperatura camerei, fiindca se amarasc; se pot pastra, maximum o saptamana, in cutia de legume din frigider.

Vinetele: izvor de sanatate

Stimularea inimii prin continutul de potasiu al vinetelor (indicat consumul acestora de catre persoanele cu probleme cardiace)
Efect calmant datorita magneziului, ceea ce le–ar putea incadra in clasa antidepresivelor; ajuta la combaterea insomniilor si la temperarea starilor de nervozitate.
Substanţele amare din compoziţia vinetelor intaresc sistemul imunitar şi creeaza o stare de linste si de relaxare, astfel ca se recomanda persoanelor nelinistite si agitate sa consume vinete macar de doua ori pe saptamana
Pentru persoanele cu lipsa de calciu
Intarirea sistemului imunitar datorita vitaminei A si vitaminei C care lupta impotriva radicalilor liberi
Marirea ratei metabolismului si scaderea nivelului de colesterol prin fibrele pe care acestea le contin
Protectia celulelor cerebrale prin nasunin, antioxidantul care protejeaza membrana celulara a lipidelor
Nasuninul mai este un excelent colector si distrugator al excesului de fier (chelator al fierului) si de aceea se recomanda vinetele mai ales femeilor la menopauza (se stie ca fierul face bine organismului, insa un exces care poate aparea la femeile sau barbatii de peste 50 de ani, poate avea rezultate negative);
Proprietati anticancerigene, antimicrobiene, antivirale si hipocolesterolemiante (LDL) prin continutul de acid clorogenic care accelereaza metabolismul si inhiba aportul de glucoza in intestine.
fluidizează secretiile fiind foarte indicate in curele de detoxifiere, in dieta diabeticilor, astmaticilor, supraponderalilor si a celor cu bronsita;
diabeticii se pot bucura de efectele acestei legume, caci are continut scazut de zaharuri (4 g/100g).
Sunt indicate in anemie, constipatie, reumatism, afectiuni hepatice si pancreatice, guta, diabet, boli cardiovasculare.

Compozitie si fitonutrienti

vitaminele: A şi C , B1, B2, B3 si B6, K;
mineralele: potasiu (ajută la stimularea inimii), cupru, magneziu (cunoscut pentru rolul sau de combatere a stressului), calciu (pentru întarirea sistemului osos), sulf, fosfor, mangan, iod;
fitonutrienti cu importanta actiune antioxidanta: nasuninul, acidul cafeic si clorogenic, acidul folic;
apa (93%);
fibre;
foarte sarace în grasimi;
100g de vinete contin: 18-24 calorii, 14 microg acid folic, 93g apa, 2,5 g de fibre alimentare, 26 microg caroten, 1g proteine, 8 mg calciu, 4g zaharuri, 18mg fosfor, 200mg potasiu, 15 mg magneziu, acid folic 14 microg;

Probleme, riscuri, alergii legate de consumul de vinete

Contine o cantitate mica de nicotina (dar intr-o concentratie infima si absolut deloc daunatoare, cam 10 kilograme de vinete crude ar contine echivalentul de substanta dintr-o tigara).
Ca si alte legume din aceeasi familie, sunt puternic inflamatoare, inrautatind simptomele artritei, reumatismului si ale altor boli inflamatorii, din cauza contintului de solanina.

Vinetele in cura de dezintoxicare

30 g de patlagea vanata curatata si taiata cubulete, (se folosesc numai vinetele bine coapte) se fierb timp de 10 minute intr-un litru de apa rece. Apoi, se ia vasul de pe foc, se acopera si se lasa sa infuzeze alte 10 minute, dupa care se strecoara.
Din lichidul obtinut se bea cate o cana de trei ori pe zi, intre mese.
Cura dureaza trei saptamani si este recomandabila la fiecare schimbare de anotimp.
Masca pentru ten

Se curata o vanata cruda, bine coapta si se toaca pana se obtine un piure. Se adauga o lingurita de ulei de migdale sau de masline si se amesteca bine pana se omogenizeaza. Seara, dupa o atenta demachiere, se aplica aceasta masca pe fata si pe gat si se lasa 20 de minute. Apoi se indeparteaza cu apa, de preferinta minerala. Masca se aplica o data pe saptamana.

 Articol publicat de Medic Camelia Rosu

 

Share on FacebookShare on Google+Pin on PinterestTweet about this on Twitter

2 Comentarii

  1. Cobianu Ioana spune:

    La rubrica ”vinetele : izvor de sănătate” scrieți că sunt indicate în anemie….reumatism, gută… iar la ”probleme, riscuri, alergii” scrieți că sunt puternic inflamatoare, inrautatind simptomele artritei, reumatismului si ale altor boli inflamatorii, din cauza contintului de solanina.
    Care este realitatea? aș dori un răspuns. Mulțumesc

    • Silvia Botez spune:

      Buna ziua, pentru a oferi un context nelamuririi dvs, incep prin a mentiona ca Satya este restaurant vegetarian, ceea ce inseamna ca nu avem o echipa specializata in domeniul medical. Articolele sunt documentate din diverse surse online si, desi recunosc ca in cazul celui despre vinete ar fi trebuit evitata includerea celor doua informatii contradictorii, din pacate nu va pot oferi un raspuns la intrebarea pe care ne-ati adresat-o. Cel mai bine ar fi sa va adresati unui medic pentru a afla daca intr-adevar aceasta leguma dauneaza in cazul inflamatiilor. Numai bine va dorim!

Lasa un comentariu