0

„Vreau sa-mi schimb obiceiurile alimentare! Dar, vai! Mi se pare greu..”

Dedic acest articol celor care vor sa transforme ceva in viata lor, celor care vor sa produca un salt calitativ si nu stiu cum sa porneasca.

Consider ca in economia universala, bunavointa si strdania conteaza enorm si sunt apreciate si sustinute.
Oamenii care doresc transformarea cred si simt ca se confrunta cu neputinta (aparenta !) de a renunta la traseele vechi si ineficiente si de a asimila noul.
Pare sa fie foarte greu sa parasesti zona de confort in care cel putin stii cum stai si pe care ti-ai amenajat-o tocmai pentru a cheltui cat mai putina energie.
Chiar si atunci cand aflam ca obiceiurile cu care ne-am facut ‚culcusul’ cat mai comod, ne duc catre suferinta, boala, chiar moarte, alegem sa ne prefacem ca nu stim, vrem sa credem ca vestile proaste despre stilul actual de viata sunt valabile doar pentru altii, ne amagim, sau riscam. Dar sa modificam ceva? Pare prea greu, si intr-un fel chiar este.
As vrea ca descrierea succinta a mecanismului prin care se naste zona de confort sa va ofere un punct de plecare, indiferent care este obiceiul pe care vreti sa-l schimbati.

schimbare-obiceiuri-alimentare
Iata:
O anumita actiune la un moment dat, ne poate genera senzatia de placere de agreabil Dorim sa o traim din nou Deci, repetam actiunea. Simplu.
Doar ca nevoia de acea placere nu se opreste, ci continua, si in consecinta repetam actiunea iarasi si iarasi. Nici nu ne dam bine seama cand ne trezim deja ca lucrul simplu de la care am pornit, tot repetat, a devenit un obicei, menit sa ne procure starea placuta de care tot avem nevoie.
Obisnuintele creeaza zona de confort din care iesim greu. Si iesim greu pentru ca ceea ce noi consideram a fi doar un obicei de care putem scapa oricand , amagindu-ne evident, este in fapt un proces mult mai complex care ne conditioneaza si la nivel biochimic, celular.
Cercetarile recente au demonstrat ca din punct de vedere fiziologic, daca practicam un lucru in mod repetat, celulele nervoase care se activeaza simultan in timpul realizarii acelui lucru, se vor conecta intre ele, dobandind o relatie pe termen lung. Astfel, cu fiecare repetare, ne reconfiguram si ne reintegram zilnic acea retea neuronala.
Ajungem ca gradat sa se instaleze fenomenul de dependenta biochimica, trait de catre noi ca nevoie psihologica, de fapt o dependenta de lucrul care ne furnizeaza mereu trairea dorita.
De aceea este dificil de iesit din cercul vicios al obiceiurilor proaste si din zona noastra de confort care ne furnizeaza placerea.
Este important sa cunoastem aceste mecanisme, intrucat iesirea din cerc se face stopand hranirea vechilor obiceiuri si focalizandu-ne atentia pe implementarea unor noi obiceiuri, bune de asta data, alese cu vointa si constienta.
Nerepetarea vechilor obiceiuri va duce la anularea retelelor si conexiunilor inter-neuronale vechi si la stoparea neuromediatorilor chimici specifici acestora.
„Nebunia inseamna sa faci acelasi lucru in mod repetat si sa te astepti sa obtii alt rezultat.” (Albert Einstein)

Aceasta este teoria! Dar practic cum procedam?

Alegem, de aceasta data constient, obiceiuri alimentare bune, stil de viata sanatos, dieta de odihna si regenerare, ore corecte de somn, etc (evident, nu toate odata ci pe rand), actiuni si atitudini care stim ca ne vor aduce adevarata stare de bine . Urmarim sa repetam cu perseverenta acele noi actiuni si le mentinem ferm in campul atentiei noastre.
Desigur ca pare dificila aceasta etapa, intrucat necesita investitie de energie, dar cu fiecare repetare, sa ne amintim ca se activeaza conexiuni sinaptice intre neuroni si se formeaza retele stabile intre ei, cu noi mediatori biochimici specifici, ceea ce face ca, gradat, efortul sa fie din ce in ce mai mic, pana se intra intr-un cerc pozitiv de aceasta data, generandu-se astfel obisnuinta buna.
Din acest moment, atentia si energia investita scad, caci lucrurile intra intr-un firesc pe care-l derulam aproape subconstient, automat.
Asadar, repetarea consecventa si atenta a unei actiuni aleasa cu intentia si vointa de a aduce ceva cu adevarat bun propriei fiinte, reprezinta cheia transformarii.
Ceea ce fizica si biochimia avansata au descoperit recent, este frumos sintetizat in cuvintele pline de har ale unui medic indian, Tarak Nath Ghosal (1854–1934), cunoscut si ca un mare intelept: Shivananda:
„Omul care seamana un gand (intentie) culege o actiune . Acela care seamana actiunea, culege un obicei. Semanand un obicei, culegi un caracter. Omul care seamana un caracter culege un destin.”
Intr-un articol urmator voi incerca sa va descriu cativa pasi pe care trebuie sa-i urmeze cel care doreste sa devina vegetarian si sa-si schimbe obiceiurile si stilul de viata.

Articol de Camelia Rosu

Share on FacebookShare on Google+Pin on PinterestTweet about this on Twitter

Lasa un comentariu