0

Gustos, exotic, natural si sanatos, mereu actualul TOFU

Cunoscuta inca din antichitate pentru valoarea sa nutritiva, soia si derivatele sale: laptele si branza de soia: TOFU, constituie baza alimentatiei, la popoarele din estul si sud-estul Asiei, fiind sursa principala de proteine pentru cei din Japonia si din China, unde consumul de lapte, carne si oua este foarte scazut comparativ cu popoarele din Europa si America.
In urma cercetarilor efectuate, s-a concluzionat ca aceasta dieta, tipic asiatica, este responsabila de cea mai scazuta incidenta a cancerului de san, prostata, plaman si intestin gros, in randul populatiilor asiatice.

tofu-nepreparat

Valoare nutritiva si compozitie:

Proteine de inalta calitate biologica in cantitate mare

Valoarea unui aliment ca si sursa de proteine depinde de doi factori: cantitatea proteinelor continute si calitatea acelor proteine. De exemplu: 100 de grame de tofu contin 40% din necesarul zilnic de triptofan (aminoacid esential care produce serotonina, raspunzatoare pentru transmiterea perfecta a mesajelor de la creier spre diferite organe);
Proteinele din soia sunt bogate in lisina (cele din cereale sunt bogate in cisteina, combinatia celor doua tipuri de alimente fiind benefica);
In timp ce multe alimente bogate in proteine, precum carnea sau fasolea, sunt greu de digerat, tofu este extrem de usor de digerat datorita metodei de preparare;
Grasimi (20%), reprezentate mai ales prin acizii grasi polinesaturati: acid linoleic si linolenic, cu rol in cresterea organismului, formarea tesutului nervos, formarea si reinnoirea pielii, parului si unghiilor, sinteza hormonilor si a prostagandinei; continutul scazut de grasimi saturate si lipsa colesterolului este de remarcat;
Glucide 34%
Izoflavonele, substante cu excelente proprietati de protectie antitumorala; in plus, izoflavonele din tofu, apartin clasei de fitoestrogeni, deci exercita si o actiune estrogenica, dar, fiind estrogeni de natura vegetala, au o actiune mai slaba in comparatie cu estrogenii naturali;
Au in schimb o mare afinitate pentru receptorii estrogenici de care se fixeaza, moduland astfel actiunea estrogenilor naturali;
Daidzeina, una din fractiunile izoflavonoide, genereaza prin metabolizare sub actiunea florei intestinale, un metabolit numit equol, cu o mare afinitate penru receptorii estrogenici si cu o puternica actiune antioxidanta;
Izoflavonele, compusi principali ai produselor din soia, au efecte antioxidante directe si indirecte in organism. Ei pot distruge complet radicalii liberi care ataca celulele sanatoase, deci previn imbatranirea prematura a organismului. Indirect, izoflavonii inhiba actiunea radicalilor asupra fagocitelor, celulele organismului care lupta impotriva infectiilor.
Acidul folic, valoros in prevenirea bolilor degenerative;
Inhibitori de proteaze care inhiba proliferarea tumorala;
Lecitina (2%), un fosfolipid foarte important pentru functionarea sistemului nervos si care mai contribuie si la scadrea colesterolului din sange;
Tofu este si o sursa foarte buna de fier, 100 grame din acest aliment acoperind 30% din valoarea zilnica recomandata. Fierul are un rol important in transportul si eliberarea de oxigen in celulele corpului;
Microelemente: tofu asigura 30% din necesarul zilnic de mangan si de iod; in plus contine seleniul (care mentine in stare buna sistemul antioxidant al organismului si repara ADN-ul; practic, o dieta bogata in seleniu ajuta decisiv la prevenirea cancerului), cuprul, fosforul, calciul si magneziul;
Vitaminele: A, B, C, E;

Fibrele vegetale importante in favorizarea tranzitului intestinal

Soia reprezinta o excelenta sursa de proteine, cu inalta valoare biologica, de substante hranitoare cu mare valoare nutritiva, ieftine si usor asimilabile, si de substante-medicament, cu o mare biodisponibilitate si mare potential in profilaxie si in terapia diverselor patologii.

Impactul pozitiv asupra catorva compartimente importante ale organismului:

Inima mai sanatoasa:
Studiile au aratat ca persoanele care includ in dieta lor tofu, au o foarte buna activitate a aparatului cardiovascular si o protectie suplimentara; tofu scade colesterolul total si LDL si nivelul trigliceridelor si poate chiar imbunatati colesterolul bun: HDL;
Se previne ateroscleroza,
Se regleaza tensiunea arteriala si
Se asigura sanatatea vaselor de sange;

Reduce incidenta cancerului: de san, prostata, colon, plaman;

Scade incidenta osteoporozei : contribuie la pastrarea integritatii morfofunctionale a matricei proteice si a densitatii osoase, si astfel previne osteoporoza si complicatiile acesteia (deformari osoase, fracturi);

Diminueaza simptomatologia perioadei de pre si postmenopauza:
femeile au nevoie de consum ridicat de soia si, implicit, de tofu, in perioada menopauzei, fiindca acest aliment contine fitoestrogeni (izoflavone), care asigura echilibrul nivelului de estrogen din organism;

Previne aparitia si dezvoltarea diabetului de tip 2 prin continutul de fibre alimentare si prin influenta greutatii corporale;

Intervine in controlul greutatii corpului prin reglarea senzatiei de satietate:
Cu un continut sarac in calorii si colesterol, dar cu suficienti nutrienti pentru o stare de satietate durabila, tofu contribuie din plin la eforturile de a avea o silueta de vis. Mai mult decat atat, nu are in compozitie grasimi saturate, care sa afecteze sistemul cardiac;

Stimuleaza sistemul de aparare al organismului;

Previne imbatranirea prematura

Practic si interesant de stiut:

Tofu este produs prin coagularea laptelui de soia cu saruri minerale sau cu acizi coagulanti. Variind densitatea laptelui de soia sau metoda de coagulare se poate controla cat lichid mai ramane in tofu, determinand astfel textura produsului final.  Exista astfel mai multe tipuri de tofu, putand fi clasificate in doua mari categorii: tofu proaspat si tofu procesat. La randul sau, tofu proaspat poate fi: matasos, moale, ferm sau extra-ferm, super-ferm.
Tofu procesat poate fi la randul sau de mai multe tipuri: fermentat alb sau rosu, prajit, congelat sau cu diferite arome.
Tofu are o capacitate deosebita de a absorbi condimentele si sosurile marinate, cata vreme este indepartata bine apa din boabele de soia. Odata ce se introduce soia in diverse preparate, se pot lasa ierburile aromatice sanatoase sa dea un gust apetisant mancarurilor, de vreme ce branza din soia le va pune bine in valoare. Prin urmare, se poate renunta la ulei, smantana sau maioneza, precum si la alte ingrediente despre care se stie ca pun in pericol sanatatea si silueta.

Reteta inedita de tofu
(apartine dr. Doru Laza din cartea sa: „Retete din bucataria edenica”)

Ingrediente:

Faina de soia 2 cani
Faina integrala de grau ½ cana
Gogosari rosii 2 bucati medii
Morcov 1 bucata medie
Pastarnac ½ bucata medie
Marar verde tocat 1 lingura
Drojdie de bere 1 lingurita
Sare vrac 1 lingurita
Apa 4 cani

Preparare:

1. Se curata, se spala gogosarii, se indeparteaza cotoarele si semintele si se taie fragmente mici;
2. Se curata, se spala morcovul si pastarnacul, si se taie fragmente mici;
3. Se dau la blender toate ingredientele, cu exceptia zarzavaturilor, timp de 2 minute; apoi se adauga zarzavatul tocat in amestecul de la blender si se omogenizeaza;
4. Se pune amestecul omogenizat intr-o tava (forma de paine) presarata cu pesmet sau malai;
5. Se lasa sa stea 10 minute;
6. Se pune tava la cuptor si se lasa ½ ora la 180 grade Celsius;
7. Se stinge focul si se lasa tava in cuptor inca 30 minute;
8. Se scoate tava de la cuptor si se indeparteaza crusta maronie de la suprafata;
9. Se consuma ca atare sau in diverse preparate culinare.

 

Articol publicat de Medic Camelia Rosu

 

 

Share on FacebookShare on Google+Pin on PinterestTweet about this on Twitter

Lasa un comentariu